Verdenspremiere på helt ny Toyota C-HR

26 juni 2023

Toyota løfter nu sløret for den helt nye generation af crossoveren, Toyota C-HR, der siden introduktionen af første generation i 2017 er blevet anerkendt for sit banebrydende, skarpe design og som en bil, der ikke er bange for at skille sig ud. Disse kvaliteter fortsætter med den nye generation, der er gjort endnu skarpere og modigere, og som for første gang også vil kunne fås med firehjulstræk og som både hybrid og plug-in hybrid.

Da bildesignerne hos Toyota i 2017 lagde kronen på værket med den helt nye crossover, Toyota C-HR, var det samtidig startskuddet til en model, der skilte sig ud ikke bare på design men også på mod og identitet. Opgaven var derfor ekstra udfordrende, da designerne på Toyotas europæiske designcenter, ED2, i Nice i Sydfrankrig og ingeniørerne i udviklingsafdelingen i Bruxelles i Belgien fik til opgave at udvikle næste generation af C-HR.

For hvordan gør man en i forvejen skarptslebet diamant endnu skarpere, mere markant og modigere i sit udtryk og sin fremtræden og samtidig imødekommer fremtidens forbrugeres stadig stigende krav til køredynamik, avancerede teknologier og reduceret klimabelastning?

Resultatet er nu klar, og Toyota har netop løftet sløret for den helt nye generation af Toyota C-HR, der ved første øjekast endnu engang har ramt plet i forhold til målet om at skille sig ud fra mængden med sit avantgarde og opsigtsvækkende design.

Udviklet og produceret i Europa
Samtidig byder den helt nye C-HR på flere avancerede teknologier og for første gang på valget mellem hybrid og plug-in hybrid, der giver mulighed for endnu længere elektrisk kørsel. Alt sammen er udviklet specielt med europæiske kunder i tankerne og produceret udelukkende i Europa inklusive hybridbatterierne.

Designet af den nye C-HR er tro mod den konceptudgave, C-HR Prologue, som Toyota viste i slutningen af 2022, og som fik mange til at spærre øjnene op. Derfor syner den endelige udgave af den nye C-HR da også nærmest som en konceptbil. Fronten har fået Toyotas nye hammerhaj-designsprog i samme stil som elbilen bZ4X og den nye Prius Plug-in Hybrid. Det er skarpt, gennemtrængende og peger fremad – ligesom det har været designernes mål netop at få bilen til at syne som, at den hele tiden er klar til at accelerere fremad.

De i øjnefaldende former træder yderligere frem med karakteristiske diamantskårne designlinjer langs siden af bilen, hvor dørhåndtagene for første gang på en Toyota er fuldt integreret og derved ikke rager ud. Hjulene er trukket endnu længere ud mod bilens ender, og de korte udhæng og op til 20 tommer store hjul er med til at forstærke bilens dynamiske udtryk.

Den nye C-HR introducerer en helt ny bi-tone lakering, hvor farven fra det sortlakerede tag føres hele vejen ned til bagkofangeren og dækker hele den bageste tredjedel af bilen.

Høj materialekvalitet
Inde i kabinen er C-HR i forvejen kendt for at levere en materialekvalitet på et højt niveau. Den nye C-HR fortsætter den retning og er blevet forbedret med materialer, der giver en endnu højere oplevet luksusfornemmelse. Alle knapper er koncentreret om føreren, og det indvendige design er udformet på en måde, som giver fører og passagerer følelsen af, at kabinen vikler sig om dem med øget komfort som resultat.

Toyota har stort fokus på at skabe en i endnu højere grad intuitiv, integreret og personlig brugeroplevelse med muligheden for at styre forskellige funktioner både via app, touchskærmen i kabinen eller med stemmekommandoer.

Allerede når man nærmer sig den nye C-HR, bliver man budt velkommen med lys omkring bilen og ikke mindst en særlig velkomst-lyssignatur i baglygterne og med et lysende Toyota C-HR logo mellem baglygterne. Bilen genkender føreren via førerens smartphone og forbereder derved automatisk de foretrukne indstillinger som bl.a. sædeposition, og hvilke informationer, der skal vises i instrumentdisplayet, head-up displayet og på multimedie touchskærmen.

Netop touchskærmen er også helt ny og måler op til 12,3 tommer afhængigt af udstyrsniveauet, mens det også er muligt at få digitalt instrumentpanel og vælge digital nøgle til den nye C-HR, hvor man blot skal have sin mobiltelefon på sig for at få adgang til og starte bilen.

Lysstemning med 64 farver
Toyota-designerne har sammen med ingeniørerne arbejdet med lysstemningen i bilen, der byder på hele 64 forskellige farver og giver mulighed for at tilpasse både den direkte og indirekte indvendige belysning til køligere eller varmere toner alt efter tidspunktet på dagen. Faktisk kan bilen programmeres til selv automatisk at skifte mellem 24 forskellige nuancer i løbet af dagen synkroniseret med hver time fra de lyse morgentoner til mere afslappende toner om aftenen.

Lysfarvetonerne kan samtidig bidrage til at øge sikkerheden i bilen. Fx bliver man advaret med både lyd og rødt lys i kabinen af bilens Safe Exit Assist-system, hvis der kommer biler eller cykler bagfra, når man vil åbne døren.

Toyota Smart Connect multimediesystemet er også nyt i C-HR og giver mulighed for fuld integration af smartphonen med trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Med Toyotas gratis MyT-app kan man endvidere fjernstyre flere af bilens funktioner som fx at tænde for klimaanlægget, så bilen enten er kølet ned eller varmet op, inden man sætter sig ind. Derudover vil man også kunne fjernstyre parkeringen af bilen uden selv at sidde i den, hvilket kan være særligt nyttigt, hvis der er begrænset plads til at komme ind og ud af dørene.

Sædebetræk af genbrugte plastflasker
Toyota har i udviklingen og produktionen af den nye C-HR haft stort fokus på at mindske den negative påvirkning af klimaet og miljøet og øge genbrug og genanvendelse. Bilen indeholder således dobbelt så meget genbrugsplast som sin forgænger, og over 100 forskellige dele er produceret ved brug af genbrugsplast. Selv sædebetrækket er fremstillet af genbrugte plastflasker.

Kofangerne er lavet af et nyt forfarvet harpiksmateriale, der forventes at reducere udledningen af CO2 med adskillige tons. Toyota har også indført en automatiseret lakeringsproces med vandbaseret lak samt et vegansk læderalternativ til rattet.

Andre tiltag inden for både design og teknologi er med til at mindske bilens klima- og miljøaftryk. Bilens vægt er bl.a. reduceret ved brug af mere højstyrkestål og et helt nyt og innovativt panoramaglastag.

Panoramaglastaget er forsynet med en særlig infrarød belægning, som isolerer og holder på varmen i kabinen om vinteren og forhindrer overophedning i solrigt sommervejr. Det fjerner behovet for en solskærm, reducerer vægten med 5 kg, øger loftshøjden med 3 cm og mindsker brugen af klimaanlægget både sommer og vinter for at opretholde en behagelig temperatur. Ifølge Toyotas beregninger reducerer det nye panoramaglastag alene bilens CO2-udledning med 0,5 g/km.

Tre forskellige drivlinjer
Den helt nye C-HR bliver introduceret i Danmark med tre forskellige drivlinjer i form af en 1.8-liters hybridudgave, en firehjulstrukket 2.0-liters hybridudgave samt en 2.0-liters plug-in hybridudgave – alle med Toyotas nye, forbedrede femte generation hybridteknologi. De omfattende forbedringer består fx i en ny transaksel, en ny motorstyreenhed og et kraftigere hybridbatteri.

Den nye 1.8-liters hybridmotor finder man også i den nye Corolla, der kom tidligere på året. Ydelsen er øget markant fra de tidligere 122 hestekræfter til nu 140 hestekræfter. 2.0-liters hybridmotoren leverer en endnu kraftigere ydelse med 198 hestekræfter mod tidligere 184 hestekræfter og vil i Danmark udelukkende kunne fås med Toyotas intelligent firehjulstræk, AWD-i. Her sidder en ekstra elmotor placeret på bagakslen og sikrer ekstra trækkraft og stabilitet ved acceleration, kørsel i sving og på glatte underlag.

I 2.0-liters plug-in hybridudgaven får man den mest kraftfulde C-HR nogensinde med en samlet ydelse på 223 hestekræfter. Bilen er udstyret med et 13,8 kWh litium-ion batteri, der gør det muligt at køre op til 66 km på el. Tallet for rækkevidden på el er indtil videre foreløbig. Det officielle tal forventes offentliggjort tættere på introduktionen, når den nye C-HR er blevet endeligt typegodkendt.

Når man bruger bilens indbyggede cloud-navigation, vil man samtidig kunne drage fordel af en helt ny geofencing-funktion i C-HR. Funktionen sikrer automatisk fuld elektrisk kørsel, når man kører ind i en lavemissionszone. Inden da vil systemet samtidig sørge for at optimere brugen af strømmen fra batteriet og automatisk hjælpe med, at der er strøm tilbage på batteriet til kørslen i en lavemissionszone.

Omfattende sikkerhedspakke
På vanlig vis er sikkerheden helt i top i den nye C-HR, som er udstyret med Toyota T-Mate, der bl.a. rummer seneste generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense. Samlet er der tale om over 30 forskellige aktive og passive sikkerheds- og førerassistentsystemer. Som noget nyt vil det i fremtiden være muligt at tilføje endnu flere samt opdatere eksisterende over-the-air uden behov for at besøge sin lokale Toyota-forhandler.

En af de helt nye sikkerhedsfunktioner er accelerationsdæmpning, der forhindrer enhver pludselig brug af speederen, når der registreres risiko for kollission med et forankørende køretøj. Men også et proaktivt køreassistentsystem er nyt. Det hjælper med at bremse bilen langsomt ned ved behov, når man nærmer sig et forankørende køretøj eller kører ind i et sving. Et nyt styreassistent-system registrerer sving og justerer automatisk styrekraften for at hjælpe føreren med et jævnt og stabilt sving.

Derudover er der velkendte og forbedrede sikkerhedsfunktioner som bl.a. automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, vejkrydsassistent, vejskilteassistent, overvågning af føreren i tilfælde af et ildebefindende, automatisk op- og nedblænding af fjernlys og adaptiv fartpilot, der også fungerer ved køkørsel.

Særlige udstyrsudgaver
Når den nye C-HR introduceres i Danmark i begyndelsen af det nye år, vil det bl.a. være muligt at vælge to særlige udstyrsudgaver, Premiere Edition og GR SPORT Premiere Edition. Sidstnævnte udgave er inspireret af Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, og får flere forskellige GR-stylingdetaljer som fx et særligt mønster på frontgrillen, nydesignede 20 tommer alufælge, GR-mærker både udvendigt og i kabinen samt sportssæder med GR-logoet præget i nakkestøtterne.

Derudover rummer GR SPORT-udgaven head-up display og et JBL premium lydsystem samt en masse andet udstyr. Signaturfarven er sølvmetallic med det nye bi-tone design, der altså betyder, at både taget og den bageste tredjedel af bilen får en sortmetallic kontrast-lakering.

Premiere Edition-udgaven får en karakteristisk svovlgullig farve også med en sortmetallic kontrastlakering af tag og bageste tredjedel. Kabinen byder på perforerede sæder med kontrastsyninger i samme svovlgullige farve, head-up display og panoramaglastag samt naturligvis en hel masse andet styling- og komfortudstyr.

Toyota offentliggør flere detaljer om kommende udstyrsudgaver og ikke mindst priser på den nye C-HR tættere på introduktionen.




Denne side benytter cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere hende .

OK